fbpx

Anemija i sport

Šta je šta.

 

Eritrociti – crvena krvna zrnca, nastaju u kostima.

Hemoglobin  – protein koji se nalazi u eritrocitima, bogat gvožđem.

Gvožđe  – sastavni deo hemoglobina, ima ulogu u vezivanju i transportu kiseonika.

Feritin – protein koji je rezerva gvožđa u organizmu, po potrebni lako otpušta gvožđe.

Anemija ili malokrvnost je stanje koje se razvija zbog nedostataka crvenih krvnih zrnaca ili hemoglobina u krvi.

Simptomi anemije kod sportista.

 

Anemiju nije uvek lako prepoznati. Simptomi se lako se opravdavaju drugim stvarima. Na primer, program trčanja je iz nedelje u nedelju sve teži. Podiže se obim i intenzitet. Tako da je veoma lako pomisliti da je to jedini problem.

Simptomi anemije su:

  • umor, malaksalost, bledilo kože
  • pad sportskih performansi usled smanjenog transporta kiseonika
  • kardiovaskularna adaptacija – ubrzan rad srca, osetljivost na hladnoću, vrtoglavica
  • zadihanost i pri manjem naporu / laganom trčanju

Sve se to dešava telu koje ima manjak kiseonika, te je jasno zašto anemija ima tako velik uticaj na sportske sposobnosti. Kada krv ne poseduje dovoljnu količinu gvožđa, autonomni nervni sistem ubrzava puls jer na taj način telo pokušava da poveća količinu kiseonika koja će se dopremiti do svih tkiva. Telo će uvek pokušava da se odbrani i da napravi balans.

 

Kako se testirati na anemiju?

 

Veoma jednostavno analizom krvi. U obližnjoj laboratoriji tražiti sledeće analize:

  • KKS – kompletna krva slika
  • gvožđe
  • feritin

Kompletna krvna slika obuhvata mnoštvo parametara vezano za crvena i bela krvna zrnca i trombocite (uključuje i nivo hemoglobina). Samo gvožđe nije dovoljno dobar pokazatelj jer njegov nivo varira više puta u toku dana. Feritin je rezerva gvožđa i on nam daje dodatne informacije o stanju anemije. Znači: glavni je hemoglobin.

 

Šta su normalne vrednosti?

 

Normalne vrednosti mogu blago da variraju od laboratorije do laboratorije.

  • hemoglobin 120-160 g/l
  • gvožđe 5,83-34,5 μmol/l
  • feritin 13,00-150,00 ng/ml

Kod sportista preporučene granične vrednosti za hemoglobin su veće nego kod neaktivnih ljudi i iznose: 130 g/l za žene i 140 g/l za muškarce. Pad hemoglobina za 10-20 g/l dovodi do pada fizičke sposobnosti za 20%. Tako da treba imati na umu da cilj nije “preći donju granicu“.

Šta su uzroci anemije kod trkača?

 

Uzrok anemije može da bude gubitak krvi usled oboljenja ili obilnih menstruacija. Krvarenje sluznice (želudac, creva, krv u stolici). Česta krvarenja iz nosa. Ili neki od tipova urođenih anemija. Kod žena koje u menstrualnom ciklusu intenzivno treniraju gubitak gvožđa je na još većem nivou od uobičajenog. Ali, ako je sportista zdrav i nema ni jedan od ovih problema, onda uzrok anemije može da bude nešto od sledećeg:

1) Loša i neizbalansirana ishrana. Postoje dve vrste gvožđa. HEM gvožđe se nalazi u namirnicama životinjskog porekla i to je vrsta gvožđa koju telo dosta dobro može da apsorbuje (20-30% od ukupnog unetog gvožđa). NEHEM gvožđe se nalazi u namirnicama biljnog porekla. Ova vrsta gvožđa se jako teško apsorbuje (5-10%), ali unos HEM gvožđa povećava apsorbciju NEHEM gvožđa. Najbolji izvor gvožđa je crveno meso i iznutrice, kao i grašak, orasi, ceralije, lisnato povrće, jaja. Apsorbcija je olakšana u prisustvu vitamina C, pilećeg mesa i ribe.

Dnevene potrebe za gvožđem iznose 8mg za muškarce i 18mg za žene. Potrebe vegeterijanaca su dva puta veće. Trkači, plivači i biciklisti imaju za 30% veće dnevne potrebe za gvožđem.

2) Intenzivni treninzi ili “loš“ odmor mogu dovesti do anemije. Hemoliza je pojam koji označava raspadanje crvenih krvnih zrnaca (eritrocita). Hemoliza kod sportista je povezana sa intenzitetom vežbanja. Naglo povećanje napornog treninga naročito trčanje po tvrdoj podlozi može da izazove pojačanu hemolizu.

3) Pucanje eritrocita pri kontaktu sa podlogom – “footstrike” hemoliza. Tokom fizičke aktivnosti može doći do hematurije. Hematurija predstavlja prisustvo crvenih krvih zrnaca u mokraći. Uzrok je “footstrike” hemoliza kod trkača zbog mehaničkog pritiska na stopala, dehidratacije, povišene temperature tela i ostećenja mišićnog tkiva. Zbog toga je potrebna hidratacija u toku i posle fizičke aktivnosti. Kao meru prevencije treba smanjiti pritisak na stopala, promeniti obuću i podlogu.

Slaba muskulatura (pogotovo kod žena) će dovesti do pucanja eritrocita pri kontaktu sa podlogom. Zbog toga je rad na snazi veoma bitan (smanjiće se stres na kosti izglobove) kao i rad na tehnici trčanja. Mekano trčanje preko prednjeg dela stopala – punog stopala, jer u takvim uslovima mišići preuzimaju svo opterećenje. Ovaj problem je još drastičniji kod ljudi koji imaju višak kilograma. Tada je kontakt sa podlogom još intenzivniji, a mišići to ne mogu da isprate.

Intenzivno znojenje može biti uzrok deficita gvožđa prilikom dužeg aerobnog vežbanja, trkača na duge staze i biciklista. Gubitak 2-3 litra znoja pri povišenoj temperaturi vazduha odgovara smanjenju gvožđa za 1-2mg/24h što je približno jednako dnevnoj apsorbciji gvožđa.

Kako se leči?

Zbog svega ovoga deficit gvožđa spada među najčešće hematološke abnormalnosti kod sportista. Primarni cilj je sprečiti dugotrajni deficit gvožđa kod sportista i to na dva načina:

  • ishranom
  • suplementima
  • lekovima

 

Savet.

 

Da bi se ovakve stvari sprečile pored redovnog sportskog pregleda potrebno je obratiti pažnju i na druge faktore. Ukoliko ishrana nije adekvatna i kvalitetna, a trenirate intenzivno i imate ovakve simptome potrebno je da uradite analize krvi i proveritena kom nivou su vam pokazatelji anemije. Ako je nisko samo gvožđe (u krvi) oporavak neće trajati toliko dugo. Međutim ako imate manjak gvožđa u depoima (nizak feritin) oporavak se produžava. Potrebna je promena ishrane, potrebno je konsultovati se sa lekarom (hematologom) oko terapije, a trening će morati da se adaptira trenutnom stanju. Telo će uz pravi tretman prvo popuniti gvožđe u krvi, a zatim će se povećavati rezerve. Zdravlje je najvažnije.

 

 

 

TRČI SA NAMA!

Prijavi se

 

Verifikacija

 

 

1 Comment

  • Ana Posted 06/05/2018 00:07

    Tekst je fantastican.. daje dobro i razumljivo objasnjenje povezanosti anemije i trcanja.

Komentariši

Tvoja email adresa neće biti prikazana. Obavezna polja su označena zvezdicom *

facebook
instagram